Monday, January 28, 2008

Memahami Konsep Istisyahadiah-PengeBom Berani Mati.


-Di abad ini, pelbagai gelaran dan panggilan yang diberi kepada pejuang2 Islam yang ikhlas memperjuangkan Islam, tidak kira menggunakan senjata atau tidak.. ummat Islam kini dilabel sebagai pengganas. Dan apabila mereka menghembus nafas terakhir krn terbunuh atau dibunuh.. mereka di anggap sebagai membunuh diri. Mulai saat ini, usahlah kita tertipu atau terikut2 dengan percakapan atau gelaran oleh manusia yg membenci pejuang2 Islam. Yang penting sekali.. jauhilah mentaliti kita daripada dihinggapi parasit Kaffir Laknatullah.. Na'uzubillah.

Syahidkah PengeBom Berani Mati?.. (Istisyahadiah)

* SYAHID DAN ISTISYAHADIAH

syahid berasal daripada kalimah (شهد) bermaksud orang yang terbunuh atau dibunuh fi sabilillah (pada jalan Allah). Dikatakan seseorang itu mati syahid, kata jama'nya ialah Syuhada'. Mazhab yang empat juga telah mentaarifkan pengertian syahid ini berdasarkan hujjah masing2, tetapi semuanya sepakat dalam menyifatkan seseorang yang dibunuh atau syahid fi sabilillah.

manakala Istisyahadiah pula, ialah perihal meminta syahid dengan mendedahkan dirinya untuk dibunuh atau terbunuh fi sabilillah. Kaedah bahasa arab menyatakan, sesuatu kalimah yang ditambah dengan huruf sin
(س) membawa maksud permintaan atau kehendak.

Perlu diketahui bahawa perkataan istisyahadiah (terbunuh, atau dibunuh fi sabilillah) berbeza dengan perkataan intihariah (membunuh diri) yang amat dibenci, dan dimurkai Allah.

Manhaj Istisyahadiah Relevan Sepanjang Zaman:

Konsep Istisyahadiah bukanlah perkara baru, tetapi telah berlaku dalam lipatan sejarah umat Islam terdahulu, Jom kita hebohkan..

PERTAMA: KISAH ASHAB AL UKHDUD (PARIT)
Firman Allah dalam Surah Al Buruj ayat 4-9 menceritakan tentang kisah yang berlaku sebelum kebangkitan Nabi Muhammad SAW.
Seorang ghulam yang tlh menyebabkan kemasukkan masyarakat pada zaman itu kedalam agama Islam secara beramai-ramai setelah dihukum mati oleh raja. Hukuman yg dijatuhkan gagal mematikan ghulam ini melainkan dengan menyebut nama Tuhan ghulam tersebut. Lalu digali parit dan dinyalakan api dengan maraknya bagi dimasukkan sesiapa sahaja yg masih beriman dan enggan kembali kepada ajaran asal mereka. Seorang demi seorang terjun dan masuk ke dalam parit api tersebut dengan kerelaan, sehingga lah giliran seorang ibu bersama anaknya yg masih kecil. Timbul ragu2 dihati ibu ini dan dengan takdir Allah bayi itu berbicara: Wahai ibuku, ibu bersama orang2 yang benar. Lalu terjunlah ibu bersama bayinya ke dalam api.

KEDUA: PERISTIWA PEPERANGAN BADAR
Rasulullah SAW bersabda ketika perang badar yang berlaku pada hari jumaat 17 Ramadhan tahun ke dua Hijrah:
Maksudnya: Dan demi diri Muhammad yang berada ditangannya, tiadalah seorang lelaki yang berperang pada hari ini mara tanpa berundur melainkan Allah memasukkannya ke dalam Syurga.
Apabila seorang sahabat yg sedang makan buah kurma mendengar hadith ini, di pun berkata: Tdk ada yg menghalang aku drpd memasuki Syurga melainkan buah kurma yang masih ada ditanganku. Lantas dia mengambil senjata dan masuk ke dalam kumpulan musuh seorang diri sahaja dan akhirnya dia telah dibunuh.
Peristiwa ini berlaku dihadapan Rasulullah dan sahabat2 yang lain, tanpa ada seorang pun yg mengingkarinya.

KETIGA: KHALIFAH ABU BAKAR MEMERANGI RIDDAH (MURTAD)
Khalid al Walid yang ditugaskan mengepalai tentera Islam pada waktu itu utk memerangi golongan murtad telah mengarahkan supaya membuat kepungan dan sekatan makanan. Golongan ini dipimpin oleh Musailamah al Kazzab dgn bantuan Sijah berada dalama sebuah kota.
Tiba2 muncul seorang pemuda yg bernama Thabit bin Qis bin Syamas membuat tawaran kepada Khalid al Walid utk dipergunakan dirinya dalam peperangan tersebut.
Rasulullah pernah bersabda padanya: Apakah kamu tidak redha hidup dalam keadaan baik, dan mati dalam keadaan syahid dan kamu akan masuk syurga dan kamu adalah ahli syurga.
Dan dia telah membuktikan kata2 Rasulullah padanya.
Thabit memberi tawaran seperti berikut: Letakkan diri saya dalam minjanik (alat utk membidas dan melontar), untuk saya buka pintu kota dari dalam, lontarkan diri saya dan saya akan mengamuk di dalam kota sehingga saya membuka pintu kota.
Dalam kejadian ini, Thabit mengalami cedera parah dan telah dibunuh, mati Syahid. Dia juga sempat membuka pintu kota sehingga tentera Islam berjaya masuk dan Musailamah telah dpt ditawan dan dibunuh.

Itulah sedikit khabar gembira buat pejuang2 Islam abad ini. Jgn pedulikan gelaran apa yg diberi oleh Kuffar dan ummat Islam yg Jahil tentang sejarah Islam.
Pelbagai kisah konsep istisyahadiah yg boleh kita ketemui. Contohnya, seperti dalam kisah KHALIFAH UMAR BRHADAPAN DENGAN ROM, PEMBUKAAN KONTANTINOPAL dan lain2 lagi...banyakkan membaca sejarah Islam ya..

APA KATA DAN MENURUT PENDAPAT ULAMA' MASA KINI:
-Menurut DR Wahbah Zuhaili yg merupakan Ketua Jabatan Fiqh dan Usulnya di Fakulti Syariah Universiti Damsyiq, bahawa ia merupakan satu keharusan dgn izin Allah SWT. Kerana perubatan seumpama itu menjadi satu keperluan syara' pada hari ini.

-DR Muhammad Said Ramadhan Al-Bhuti Ketua Jabatan Aqidah dan Adyan, Fakulti Syariah U Damsyiq menyatakan bahawa tindakan ini dibenarkan dalam Islam 100% dengan syarat berniat untuk menghapuskan musuh.

Moga Allah memberi kemenangan buat Mujahiddin disuluruh dunia..
"Allahumma suril mujahidin fi kulli makan, wa kulli zaman"..
"Nahnu Fidaaka Ya Rasulullah"

2 comments:

Zacharias said...

ana minta enta baca juga komen shaykh afifi al akiti

http://www.livingislam.org/maa/dcmm_e.html

Ana sependapat dengan beliau dalam banyak perkara. Contohnya, kes abu bakr r.a tadi, qatil adalah orang murtad, dan maqtul adalah sahabat tadi.

dalam suicide bombing tadi, qatil dan maqtul adalah orang yang sama.

sekadar berkongsi pendapat

Zaki

usrahmujahid_azam said...

awwalan..jazaakallah di atas infor, pandangan dan perkongsian ilmu dari enta. Ana akan cuba menghayati pandangan dari beliau. Jazaakallah.