Tuesday, January 29, 2008

VISI DAN MISI-EFEKTIF SWADAYA MANIFESTASI SUKSES


السلام عليكم ورحمة الله

Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi kerana memberi sekali lagi peluang dan secalit waktu untuk ana coretkan beberapa keluhan hati berkaitan dengan Visi dan Misi kita yang mengaku sebagai pejuang Islam. Iya.. pelbagai mehnah jua tribulasi menghiasi saat misi kita. Walaupun slogan, motto, visi yang sedap didengar, janganlah pula ianya sekadar sebagai halwa telinga atau sekadar sampingan sahaja. Namun Visi yg mantap, handaklah dihiasi dengan Misi yang menggerunkan pihak lawan.

Di dalam bab Visi dan Misi, sinonimnya dengan kehidupan berjemaah/berpersatuan/association. Jadi ana ingin mengajak perjuang2 Islam yang lain, bersama merenung kehidupan kita di dalam berjemaah, bersama sahabat2 kita, adakah kita melayani sahabat2/ukhwah2 kita, yang bersama kita berjuang, dengan layanan yang sebaiknya?.
Mereka sama pentingnya dengan kita sebagai aset buat jemaah.. jadi jomlah kita sama renung..

Allah SWT telah berfirman, Surah An Nisa' ayat 1, Ertinya:
" Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kamu kepada Tuhanmu, yang telah menciptakanmu dari diri yang satu dan daripadanya Allah menciptakan isteri dan daripadanya Allah memperkembangkan laki2 dan perempuan yang banyak, kamu saling meminta satu sama lain dan peliharalah hubungan silaturrahim, sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu.."

Dan jika diteliti Hadith Rasulullah SAW, dari Riwayat Bukhari dan Muslim, ertinya:
" Tidak beriman seseorang kamu sehingga ia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya".

Jadi..benarlah bahawa Islam menitik berat soal ukhwah/persaudaraan. Jika kita sebagai pejuang yang bergerak secara berjemaah, haruslah saling kenal mengenali, berkerjasama dan membuahkan fikrah yang jitu demi merealisasikan misi kita yang bersesuaian dengan lebih mantap lagi.

Ana ingin mengajak sahabat2 ana diluar sana (muslimin/muslimah), bersama kita renungkan, suasana yang lebih terseksa seperti yang berlaku kepada sahabat2 Islam kita yang berada di Palestin, di Chehnya, di Iraq.. mungkin disebabkan itulah, ukhwah sesama mereka di dalam jemaah semakin utuh dan kuat, bagaikan "dipicit paha kanan, paha kiri pun terasa sakit". Oh, alangkah indahnya apabila ukhwah islamiah kita di dalam jemaah sudah sebegitu rupa..

Perjuangan di bumi Malaysia bukanlah seteruk mana, paling teruk pun apabila di "ISA" kan..
namun ramai lagi pejuang2 yang ikhlas, berbondong2 untuk menguji keimanan dan keutuhan iman apabila berjuang sehingga di tahan dalam penjara, atau di "ISA" kan.
Itulah semangat yang disemai dalam ukhwah fi sabilillah.

Sahabat2ku..
Penutupnya, cuba kita renung, apa yang di hadapi oleh Rasulullah dan assabiquunal awwalun (sahabat2 terdahulu memeluk Islam) dalam menyampaikan misi dakwah mereka, dan apakah yang kita alami dalam penyebaran dakwah Islam, tak sama.. adakah kita pernah terluka, patah, berdarah, atau sebagainya?. Tetapi kita hanya digeruni dengan ugutan dan seksaan yang bakal dikenakan. Berjuanglah sehingga kemedan jaya wahai sahabat2ku. Dimanakah kita sebenarnya?, ketahuilah sahabat.. usah kita benarkan diri kita diselimuti buaian mimpi indah dunia yang merugikan jua mengasyikkan lagi.

Wassalam, salam ukhwah dari ana:



No comments: