Monday, January 28, 2008

Tanpa Jihad Islam Hancur!!

السلام عليكم ورحمة الله
Alhamdulillah, Awwalan.. Marilah kita sama-sama memanjatkan kesyukuran kehadrat Allah SWT kerana masih diberi nikmat merasai segarnya udara dimuka bumi-Nya ini. Juga tidak dilupakan setiap tika selawat serta salam buat junjungan besar Khatamun-Nabi: Muhammad SAW, keluarga, serta sahabat-sahabat perjuangan Baginda. Jika direnungkan.. amat besar perjuangan yang mereka tinggalkan dan wariskan pada kita (ummatnya).

Baiklah, diruangan yg firstime ni, kadang-kala terfikir juga bab apa yg ingin diutarakan.. namun, alhamdulillah.. tiba2 diterjahnya minda dan digoncangnya hati ini untuk berbicara tentang salah satu pekerjaan yg amat besar dalam agama kita (Islam), dan jika dihisab2 balik, ia juga adalah tukar ganti yg amat besar fadhilat serta ganjaran disisi Allah SWT. Nah!! jika tidak percaya, cubalah teliti dan renungi Kalam Ilahi: Surah As Saf ayat 10-13. Yang bermaksud:

" Hai orang-orang yang beriman! Akan Kutunjukkan kepada kamu satu perniagaan yang dapat membebaskan kamu dari seksa yang pedih? Kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjuang di jalan Allah (kebaikkan) dengan harta dan diri kamu. Itulah yang lebih baik untuk kamu, kalau kiranya kamu mengetahui. Tuhan akan mengampuni dosa dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya (iaitu) tempat tinggal yang indah di dalam taman A'dn (abadi). Itulah keberuntungan yang besar, dan (pemberian) yang lain yang amat kamu cintai. Sebab itu, sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman!".

itulah perjuangan (JIHAD FI SABILILLAH) yang ingin saya ajak sahabat/sahabiah diluar sana sama2 bicarakan..

Dalam Firman-Nya yg lain, Surah At Taubah ayat 111, Allah SWT telah berfirman, maksudnya:

" Sesungguhnya Allah telah membeli diri dan harta orang-orang yang beriman dengan memberikan syurga untuk mereka, mereka berperang di jalan Allah, sebab itu mereka membunuh dan terbunuh, menurut janji yang sebenarnya dari Allah di dalam Taurat, Injil, dan Al-Quran. Siapakan yang lebih memenuhi janjinya terhadap perjanjian yang telah ada antara kamu dengan Allah. Dan itulah keberuntungan yang besar".

MasyaAllah!!, tgk.. itulah agaknya yg bermain di dalam diri, hati, dan kotak minda para Mujahiddin diseluruh pelusuk dunia ini. Yang berjuang, terus berjuang bagaikan singa lapar, membaham musuh2 Islam yg tdk henti2 mempersenda Islam di merata tempat.

Di bumi Malaysia yg bertuah ini, pelbagai ragam musuh Islam mempersendakan Islam.. dengan pelbagai cara, dengan pelbagai metode, dengan pelbagai rupa, dengan pelbagai...segala2nya ruang yg mereka ada. Namun..yg sedihnya, mengapa seperti terlena saja umat Islam di negara Malaysia ini?, seperti tidak kisah dgn apa yg berlaku.. yg lebih kronik lagi berlaku pada agama mereka (ISLAM!!).

marilah kita sama2 menghayati dan jika boleh cuba amalkan dlm kehidupan kita seusrah (sekeluarga), mulai saat ini, sekarang!!.. seperti yg diwasiatkan oleh Assyahid Abdullah Azzam:

Para Muslimin:
"kehidupan kalian adalah Jihad, kemuliaan kalian juga terhasil dari Jihad dan kewujudan kalian di atas muka bumi ini, terikat dengan ikatan yang berpanjangan dengan Jihad.
Kalian telah lama di pertidurkan. Sedangkan musuh2 Islam bermaharajalela di muka bumi ini. Mengapa kita menjadi hamba abdi yang dibelenggu leher, dan bukannya menjadi pahlawan yang dibaluti dengan baju2 besi. Bilakah kita mahu merungkai belenggu tersebut?.."


Para Ulama':
Majulah kalian untuk memimpin generasi ini yg sangat dahagakan untuk kembali kepada Tuhannya. Dan janganlah terbelunggu atau cenderung kepada duniawi.
Jauhilah janji2 manis pemberian dan sogokkan Thogut kerana sesungguhnya hidangan dan sogokkan itu akan menggelapkan hati dan mematikan fikirkan serta menjadi benteng yang menghalang hubungan kalian dengan masyarakat".


Para Pendakwah:
Janganlah kalian tertipu dengan cita2 yang tidak kesampaian, dan janganlah kalian tertipu dengan mereka yang amat penipu. Hindarilah diri kalian dari merasa hebat dengan jumlah kitab2 yang dibaca. Janganlah merasa megah dan mencukupi dengan solat2 sunat yang kalian telah biasakan.
Tidak berharga kalian berpanas di bawah matahari melainkan jika kalian menyandang senjata bagi menghadapi golongan Thogut yang melampau, orang2 kafir dan orang2 zalim yang semakin bermaharajalela".


Para Belia/Remaja/Pemuda:
Bisakanlah diri kalian dengan nyanyian dan alunan letupan peluru senjata2 berat, serat gegap gempita jet2 pejuang, serta kereta kebal.
Jauhilah nyanyian2 lembut dan muzik yang mengasyikkan dengan hamparan permaidani merah.


Para Muslimah:
Jauhilah kemewahan kerana ia adalah musuh kepada Jihad. Ia juga pembinasa diri manusia. Janganlah menuntut sesuatu yang berlebihan, cukuplah sekadar keperluan sahaja.
Didiklah anak2 kalian dengan kegagahan dan kejantanan serta kepahlawanan dan Jihad.
Jadikanlah rumah2 kalian sebagai kandang2 singa, dan bukannya reban2 ayam yang menunggu gemuk untuk disembelih oleh Thogut.
Hiduplah kalian dengan tidak melupakan penderitaan yang ditanggung oleh ummat Islam.
Cubalah sedaya upaya menjadikan sehari dalam seminggu sekurang2nya hidup sebagai muhajirin dan mujahiddin, dengan hanya memakan sekeping roti kering tanpa lauk, dan meminum secawan teh tanpa gula"...

sama2 kita muhasabah diri..kita.
Wassalam utk kali ini, dan salam ukhwah dari ana.

No comments: