Saturday, February 2, 2008

Kadang Kala Hidup Merumitkan. Besabarlah, dan Bertenanglah Azam.. Fasbir Sabran Jamilan.




Ya Allah.. Knp begitu besar fitnah dan begitu mencabar pengorbanan yg harus dilalui oleh hamba-Mu yg ingin ikhlas berjuang pd jalan-Mu?. Apatah lagi di akhir zaman ini. Berilah kesabaran yg mendalam dan kekuatan pdku setiap masa jua tika!..

"Keadaaan memaksa,
Jiwa aku ingin menjadi Egois semula,
Rentak aku terkadang hilang fi sabili hikmah,
Aku seksa dgn rasa ini,
aku rumit dgn perasaan ini,
berdepan dgn manusia hipokrit jahil agama,
namun besar kepala mengatakan "Iya, aku memahaminya (agama),
Aku tidak mahu sesiapa rimas terhadapku,
Aku tidak mahu sesiapa jengkel apabila bersamaku,
Aku jua insan seperti kamu,
Cuma berbeza, amarah ku lain tujuan denganmu,
Naluri ini sentiasa memujuk,
Agar sentiasa berhikmah denganmu,
Namun sampai bila ia akan terus memujuk?!,
Sampai bila?!..
Adakah dirimu ingin membentuk aku seperti pepasir dipantai?,
Adapun seperti lelalang-lalangan?,
Yang setiap hari menari, mengikut rentak alunannya angin,
Atau, yang berubah setiap kali ombak badai memukul?,
Tidak sama sekali!!,
Aku tidak mahu sedikitpun berkeadaan seperti itu,
Nun jauh disudut hati,
Mengalir di rongga2 pembuluh darahku ini,
Aku terus membajai semangat,
Semangat?,
Iya!,
Semangat untuk terus menjadi pejuang yg setiasa ikhlas,
Berdepan dengan sesiapa pun,
Moga aku mempunyai kelazatan, kemanisan, halwa dalam mengharungi keizzahan,
Keizzahan perubahan semasa yg tidak mungkin di elakkan pasti".

Menarikkah era Abdullah Badawi?!..
-Aku cuba merasa,
-Aku cuba selami,
-Aku cuma menghayati..

Nukilan rasa hati,
Aku, usrahmujahid_azam.
Huh!! sentiasa tidak!!.
-Lebih menyokong kepimpinan Ulama'.

No comments: